Alumi Lightdesign: Markedsføring af et nicheprodukt

Alumi Lightdesign: Markedsføring af et nicheprodukt

Kundeinterviews giver dig et dyrebart indblik i dine kunders inderste tanker. Derfor tog Lisbeth fat i nogle af virksomhedens kunder for at få et bedre indblik i indkøbsprocessen for udendørsbelysning til kommunale parker og andre større udendørsarealer – et nichemarked, som kræver en særlig markedsføringsindsats.

Et nichepræget marked

Alumi Lightdesign deltog i Camp Future med ønsket om at få anbefalinger til deres salgs- og marketingstrategi. Med kun tre ansatte i virksomheden er tiden knap i Alumi Lightdesign. Derfor var hjælpen til virksomhedens online markedsføring fra Camp Future-konsulent, Lisbeth Flugt, højt værdsat.

For at løse udfordringen måtte Lisbeth først danne sig et overblik over virksomheden, produkterne og markedet. Selve markedet er nichepræget med flere forskellige kundetyper fra store totalentreprenører til kommuner med ønsket om en lokal leverandør af deres udendørsbelysning.

Camp Future-konsulentens arbejde…

Nyt attraktivt kundesegment

På baggrund af kundeinterviews blev Alumi Lightdesign klogere på, hvordan deres salg og markedsføring kunne skrues sammen, bl.a. til et nyt segment med et stort potentiale. Alumi Lightdesign havde tidligere haft enkelte ordrer til segmentet, dog havde de aldrig forsøgt at øge salget til denne type af kunder. Segmentet er nu identificeret og Alumi Lightdesign kan systematisk tage kontakt til segmentet i deres opsøgende salgsarbejde fremover.  

Har I en udfordring, I vil have løst? Læs mere om Camp Future.

Dobbelt så meget trafik på hjemmesiden

Lisbeth installerede Google Analytics på hjemmesiden for at få et indblik i, hvor de besøgende kom fra, hvor længe de blev på sitet, hvor mange sider de gennemsnitligt besøgte og meget mere. De nye data brugte hun aktivt i sit arbejde med virksomhedens markedsføring. Bl.a. viste data fra Google Analytics, at de nye aktiviteter på Facebook og LinkedIn fordoblede trafikken på hjemmesiden. Med data kunne hun måle effekten af forskellige tiltag og vurdere, hvad der virkede bedst.

Lisbeth lavede forskellige forbedringer på hjemmesiden og installerede Google Analytics.

Data giver svar på mange spørgsmål

Skal vi gøre sådan eller sådan? Data og databaserede anbefalinger spiller en helt central rolle under Camp Future-forløbene. Her uddannes konsulenterne i at aflæse og fortolke de data, de har til rådighed eller indsamler. Hvis virksomheden ikke på forhånd har adgang til Google Analytics, så lærer deltageren at opsætte pixelen på virksomhedens hjemmesiden. Det gør det samtidig muligt for Camp Future-konsulenten at måle og rapportere effekten af forskellige initiativer til virksomheden.  

Social mediestrategi til Facebook

Poster du noget på Facebook eller LinkedIn i dag? Sådan ser strategien for sociale medier ud i mange virksomheder. Det resulterer ofte i at arbejdet med de sociale medier bliver nedprioriteret og negligeret. Lisbeth undersøgte, hvad Alumi Lightdesign kunne poste på LinkedIn og Facebook og blev ansvarlig for at lave en indholdsplan. Indholdet til platformene var nu planlagt og udført på forhånd – det bedste middel mod stille perioder på en virksomhedsprofil på sociale medier. 

Alumi fik en social mediestrategi med organiske opslag til LinkedIn og Facebook.

Få jeres udfordring løst af en Camp Future-konsulent. Læs mere om Camp Future.

Om Alumi Lightdesign

Alumi Lightdesign udvikler og producerer udendørsbelysning, primært til B2B-kunder og til kommunale projekter. Virksomhedens produkter er solide udendørslamper, som kendetegnes ved, at de har en lang levetid samt er nemme at udskifte dele på. Lamperne er designet og produceret i Danmark. Det er blot nogle af grundene til, at lamperne er attraktive for kommuner og totalentreprenører i hele landet.

Geografi: Horsens
Antal medarbejdere: 3
Salg til: B2B og kommuner

Bliv ringet op af en konsulent